Orarul

Una dintre cele mai solicitante și laborioase sarcini a fost și a rămas elaborarea orarului. Cum cele 10 module erau distribuite pe întreaga săptămână, de luni până vineri, dimineața între 10-12 și după amiaza de la 16-18, trebuia găsită o formulă de ordonare a acestora astfel încât lectorii să nu întâmpine dificultăți în corelarea cu propriul program și să poată răspunde invitației de a susține prelegerile, respectându-se cu strictețe datele planificate. Pentru a fi în acord cu promisiunea unei oferte de cursuri nu doar diverse, dar și consistente, am ales ca pe fiecare modul să existe între minim șase și maxim 12 întâlniri. În cadrul fiecărui modul se puteau audia cursuri subscrise ariei tematice date de titlul modului, fără ca subiectele acestora să fie neapărat în legătură unele cu altele. Oricum, un calcul simplu arată că pentru cele 10 module a fost nevoie, numai în primul semestru, de peste 40 de lectori. Sistemul de ”invitare” a fiecăruia în parte, telefonic sau față în față, a fost pentru mine un alt mare exercițiu de retorică și marketing! Celor mai mulți a trebuit să le explic cu ce se ”mănâncă” U3A în lume, de ce i-am ales pe ei, cu ce se vor alege din acest voluntariat inedit și cât va dura operațiunea. Misiunea nu a fost nici scurtă, nici ușoară. În reușită, o părticică de șansă au adus-o mulții mei ani petrecuți în aceeași universitate, dintre care mai bine de jumătate în dregătorii academice, lucru care a contribuit în timp la crearea unui capital de relații profesionale și umane solide. Alegerea lectorilor a început cu colegii de care mă lega o lungă și cordială legătură de școală. Au contat însă și criterii precum elocința și carisma dascălului, potrivirea de agendă cu orarul propus de mine, disponibilitatea de a dărui timp neplătit pentru oameni care aveau prea mult timp, și tot așa...
Orarul primului an de studii poate fi încă văzut pe pagina www.u3a.ugal.ro.

Lansarea și deschiderea

Lansarea putea intra în linie dreaptă. După două spoturi publicitare în mass-media – unul înregistrat la înscrierea cursanților, celălalt sub forma unui interviu acordat presei locale de subsemnata alături de decanul facultății, numărul celor interesați a început să crească.
Personal, îmi doream să se adune doritori pentru o grupă mică, de 30-40 de cursanți, pe care să o pot gestiona, ca pe orice grupă de studenți, atât sub aspectul interacțiunii cu aceștia, cât și al activităților pe care trebuia să le programez. Înscrierile au început în data de 29 august 2016, și în cele două săptămâni s-au adunat peste 150 de persoane. Doamna Daniela Jipa, secretara DFCTT, mă ținea la curent zilnic, prin email și telefon, cu evoluția înscrierilor. Când numărul a depășit cu mult previziunile mele, am avut confirmarea provocării care mă așteaptă și am decis închiderea înscrierilor pe data de 16 septembrie.
Pregătirea pentru deschiderea activităților a mai inclus adoptarea unui regulament pe care seniorii trebuiau să îl semneze la înscriere, stabilirea și alocarea unei săli pentru cursuri, realizarea orarului și a broșurii de prezentare a conținuturilor, adoptarea unui logo și deschiderea unei pagini de Facebook și a site-ului u3a sub umbrela universității.
Stabilirea sălii a fost de asemenea un pas important în implantarea u3a în mediul universitar, căci mai multe cerințe și limitări se conturau și în acest subiect. Pe de o parte, sala trebuia să fie la parter, pentru a evita eventuale dificultăți de acces pentru seniori și suficient de mare încât să poată găzdui nu doar cursurile pe module, ci și eventuale evenimente cu participare numeroasă. Pe cât posibil, același spațiu trebuia să devină un loc de întâlnire și pentru alte activități cum ar fi fost ateliere de dezbatere sau ședințe. Pe de altă parte, disponibilul de săli de curs al universității nu era foarte mare, astfel încât să poată fi scoasă una dintre ele din circuitul didactic, și nicio facultate nu ar fi renunțat la una din propriile săli pentru o destinație care nu privea direct activitatea didactică proprie. Problema a fost rezolvată grație receptivității și susținerii manifestate de universitate sub prorectoratul didactic al dnei profesor univ. dr. ing. Elena Mereuță care a alocat amfiteatrul D03.
În paralel, Elsa Stavro, masteranda care mă ajutase în distribuirea chestionarelor, a creat logo-ul U3A Galați și pagina de Facebook, iar doamna Rodica Toma a creat pagina U3A, a cărei întreținere mi-a revenit în cele din urmă tot mie.
După toate acestea, pe 10 octombrie 2016, în Aula Magna a Universității ”Dunărea de Jos” din Galați a avut loc festivitatea de deschidere a cursurilor primei universități a vârstei a treia din România.